Når verden vælter

Af Felix Munch, konsulent i Autismefokus

 

Jeg betragter ikke mig selv som udsat eller særligt sårbar. Tværtimod. Jeg tænker at jeg er særligt robust.

Til hverdag har jeg faghatten på og støtter autistiske borgere og fagpersonalet nær dem, med afsæt i autismefaglighed og min indefra-viden om autisme.

Min hverdag er velstruktureret og mit støttebehov normalvis tæt på ikke-eksisterende, fordi jeg kan bruge mine faglige kompetencer i min dagligdag.  Det betyder, at jeg altid har en plan for dagen, for ugen og for måneden. At jeg altid ved, hvordan jeg laver om på min plan, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg ved også, hvilke tegn i mig selv og min omverden jeg skal reagere på for at tilpasse min plan.

 

Foto: Fra filmen “Inception”

 

Når noget uventet eller uønsket opstår

Når verden ikke er væltet. Når verden ikke er væltet har jeg stærke handlestrategier, et lille, men godt netværk, og jeg ved, hvem jeg kan række ud til, hvis jeg har brug for det. Det gør mig robust, både fordi hverdagen fungerer og fordi jeg har ro i at vide, hvad jeg skal gøre hvis noget uventet eller uønsket opstår. Det har jeg erfaring med, og ved at jeg lykkedes med.

I disse Coronatider er verden væltet. Uendeligt mange af de detaljer som udgør livets helhed er forsvundet, forandret, eller endnu værre, under løbende forandring. Her er en smagsprøve på, hvilke forandringer vi autistiske mennesker påvirkes af i denne tid:

 

Internettet er forandret

  • Netflix har fået opløsningen sat ned (yndlingsserien ser nu forkert ud)
  • Facebook er fuld af ting om corona og næsten kun det. Det giver mere stress.
  • Internettet skal nu også bruges til orientering om corona. Men hvor tit? Hvilke sites? Hvad kan man stole på og hvad hvis man går glip af noget vigtigt? Hvem kan jeg spørge om vejledning til orientering om corona på nettet?

Transport er forandret

  • Tog og bus kører efter særlige køreplaner
  • Man skal holde afstand fra andre, men mange gør det ikke
  • Hvor tæt må man sidde, og hvornår skal man vente til næste bus, hvis der er mange?
  • Du skal sikkert slet ikke afsted med transport som du plejer, så det føles forkert

Job og beskæftigelse er forandret

Du skal måske slet ikke afsted som du plejer

Hvis du er hjemme er det forkert. Hvad skal du nu gøre?

 

Hvis du skal arbejde hjemme:

  • Er alting forkert, fordi du plejer at arbejde ude
  • Hvornår har du fri?
  • Hvordan husker du at få spist og holde pauser, når der ikke er kollegaer?
  • Hvordan får du frokost – uden den vante frokostpause/frokostordning?
  • Der er forkerte sensoriske indtryk hjemme ift. hvor du plejer at være
  • De gode ting hjemme kan blive afledninger, så det er sværere at arbejde
  • Din partner eller evt. børn er der. Det er forkert og forstyrrer. Hjælp?
  • Den, som du normalt laver aftaler med, er måske slet ikke tilgængelig
  • Hvis du skal kontakte nogen, kan du ikke gå hen til dem på arbejdet, som du plejer
  • Du mangler måske visuel understøttelse til dine opgaver, fordi ingen printer dem
  • Hvis arbejdet er din særinteresse, men du ikke skal arbejde, hvordan finder du så ro og glæde?

Indkøb er anderledes

  • Visse butikker, cafeer og biografer har nu lukket. Der kan være varer eller oplevelser som er vigtige for dig, som du nu er afskåret fra
  • Når man handler, er der sprit og/eller engangshandsker
  • Handlende skal holde afstand, nogle gør det ikke
  • Du kan ikke få de rigtige varer. F.eks. det rigtige brød eller pålæg. Det spiser du altid, hvad nu?

Relationer er anderledes

  • Du kan ikke mødes med venner
  • Du kan ikke gå til sport
  • Du kan ikke gå i træningscentere
  • Du kan ikke gå til din interesse
  • Din bostøtte kommer ikke
  • Samværstilbud er lukket
  • Dine naboer opfører sig anderledes. Måske snakker og hilser de ikke som før? Måske skal de heller ikke på arbejde, og støjer om aftenen og natten
  • Du møder ikke trygge personer i hverdagen, f.eks. på arbejde eller i dagbeskæftigelse
  • Nogle af dem er måske tilgængelige via telefon, men det er anderledes, og du har måske behov for at se dem når i taler sammen
  • De mennesker du kan kontakte normalt, skal kontaktes på en anden måde, eller er væk
  • De tidspunkter, hyppigheder, steder og måder i mødes på er forandrede

Den samlede hverdag er anderledes

Alt det her og meget til, betyder selvfølgelig at verden og hverdagen er anderledes, så vi skal gentænke vores strategier, rutiner og vores ressourcer.

 

Tips til autister

1: Reducer forventninger

Du er lige nu i en særligt belastende situation, hvor din hjerne arbejder benhårdt. Du oplever måske stressreaktioner. Skru ned for dine forventninger til dig selv. Forvent ikke at du kan alt det, du kunne før, eller at du kan de samme ting, i samme tempo.  Giv dig selv lov til at give slip på nogen ting, for at trives.

Måske skal du have hjælp til noget, du ikke tidligere havde brug for hjælp til, eller have længere tid til at får de nye rutiner til at køre, sådan at der måske lige går ekstra længe mellem du får udført dagligdags opgaver hjemme. Du har måske særligt gavn af et skema eller tydelig struktur nu. Også selvom du normalt klarer det uden.

Det er helt okay at bede om hjælp til at få lavet nye systemer, eller til de ting du må give slip på for en tid, for at trives.

2: Ny kontaktplan

Få lavet en liste over hvilke personer du kan og ikke kan få fat på. Og hvordan du kontakter dem. Du kan eventuelt orientere dem om, hvordan du gerne vil kontaktes. Så kræver det ikke så meget at række ud, når du eller de har brug for det.

3: Servicetjek  af strukturen

Når verden er anderledes skal vi ikke gå ud fra den gamle struktur er fyldestgørende. Bebrejd ikke dig selv, hvis noget ikke lykkedes som før. Det er helt forståeligt. Lav en ny plan, der beskriver din hverdag, som den er lige nu.

4: Bed om hjælp til plan

Om det er din bostøtte, en ven eller et familiemedlem, så få hjælp til at lave den bedst mulige plan. Den anden person kan hjælpe dig med at holde planen eller tilpasse den. Når alt er anderledes som det er nu, ser de måske noget, som du overser.

5: Særlige forholdsregler for ro

Hvis du arbejder hjemme og/eller bor sammen med andre, finder du måske ikke den samme alenetid som tidligere. Gør plads til den i dine planer, og tag den alvorligt.
Vælg 2 websites hvor du holder dig orienteret om coronavirus. Check højest morgen og aften, det er rigeligt. Sådan får du mere indre ro. Du kan eventuelt bede en anden om at holde dig opdateret.

6: Fortæl andre om forandringerne i dine rutiner

Fortæl alle omkring dig, hvordan du gør ting nu. Partner, støtter, familie. Når de forstår,hvorfor alting er anderledes for dig, forstår de også hvor du nu må gribe det anderledes an. Så kan de tilpasse deres forventninger til dig og være med på dit hold. Det giver ro og tryghed.

 

Når alt bliver godt igen en dag, bliver det gradvist. Det vil sige, at der igen og igen vil være løbende forandringer, som kræver omstilling og nytænkning. Der er altså et godt stykke tid til den gamle hverdag kan genoptages. Og det er okay, det kan vi forberede os på.

 

Følgende links er gratis ressourcer, der kan være til gavn for dig i denne tid:

Gratis telefonrådgivning ved Dorthe Hölck og Mehdi Owliaie

https://www.facebook.com/autismeforening/photos/gm.10159374115840828/3391544537540755/?type=3&theater&ifg=1

Gratis struktur app: Mobilize me
https://www.autismeforening.dk/alle-nyheder/nyheder-om-covid-19/pressemeddelelse-struktur-til-autister-i-covid19-kaos/

Bliv klogere & gør os klogere

Kontakt os

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtage spædnende nyt på området for autisme.

Vælg et eller flere emner til højre, og tilmeld med din emailadresse. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Vælg emne(r)

Indtast email og tilmeld