Artikel: Et boost til det gode liv med autisme

Stoholm Vandrehjem ligger tilbagetrukket fra byen og ser lidt forladt ud på denne grå oktoberdag. Men det, der sker derinde lige nu, kan få afgørende betydning for de 12 unge mennesker som er samlet på lidt over en uges ophold – på dét, der har fået navnet “Boostcamp”.

En speciel indsats for unge mennesker med autisme

Vandrehjemmet danner nemlig i denne uge ramme om en helt speciel indsats for unge mennesker med autisme – en indsats, som Viborg Kommune står bag i samarbejde med animationsskolen, The Animation Workshop i Viborg og Specialområde Autisme i Region Midt.

– Jeg har opdaget, at jeg har nemmere ved at snakke med folk, end jeg troede, og at det hjælper, at de andre har nogle af de samme udfordringer, som jeg har.

Sådan siger 22-årige Sonny. Lige nu holder han og de andre Boostcampere frokostpause fra et program, som byder på alt fra selvforståelse, robusthed, job og uddannelse og linjefag som rollespil og animation.

Et sind, en hjerne og et sanseapparat, som fungerer på helt andre præmisser

Baggrunden for campen er, at alt for mange unge med autisme har svært ved at finde et ståsted i livet – at få uddannelse, job og et liv som bare passer til dem. For med en autismediagnose følger nemlig et sind, en hjerne og et sanseapparat, som fungerer på helt andre præmisser end dem, som samfundet er indrettet til.

Det kan handle om vanskeligheder i sociale situationer og anderledes måder at bearbejde sanseindtryk på, så man sanser “for meget” eller “for lidt”. Det kan være ekstremt svært at planlægge og udføre selv enkle dagligdags handlinger og ligeså at tage en uddannelse eller passe et job. Og det fører alt for tit til overbelastning, invaliderende angst, depression og social isolation.  

At blive glad for det, som før var “fejl” og “mangler”

Men autisme handler om så meget andet – om at være 200% opslugt af sine interesser og finde gode fællesskaber med andre, som ikke passer ind i samfundets snævre rammer. Det handler også om, at man kan få et godt liv, når man kender sine vilkår og ressourcer og kan få indrettet sit liv, så det passer til én selv. Og måske endda at blive glad for meget af det, som man før har set som fejl og mangler. Netop den rejse er de 10 unge mennesker begyndt på i denne uge i oktober.

Et eksempel på at det kan lade sig gøre at nå dertil, har deltagerne fået gennem en af ugens undervisere: Felix Munch, der selv har autisme, er konsulent i Specialområde Autisme og tidligere har været selvstændig konsulent med eget firma.

Konkrete redskaber til at skabe forståelse

– Det var virkelig godt at have Felix som underviser. At høre at han har en genial karriere, selvom han har de udfordringer, han har, og at han vælger at se dem som en styrke – og om hvilke strategier han bruger, når hans energiniveau er lavt.

Ordene kommer fra Michelle, der for et år siden fik en Aspergers-diagnose og har en bostøtte til at hjælpe sig nogle timer om ugen. Og udover at have et konkret eksempel på et godt liv med autisme, så har Boostcampen også givet hende nogle helt konkrete og håndgribelige redskaber:

– Jeg har fundet ud af, at jeg har en uddannelsesrådgiver, og hvad jeg skal arbejde med for at komme i gang med den uddannelse, som jeg gerne vil have (som gartner eller anlægsgartner, red.) Jeg har også fået nogle værktøjer, fx Batterimodellen (se faktaboks), som betyder, at jeg bedre kan forklare min familie, hvordan jeg har det. At jeg nogle gange har brug for at trække mig, fordi jeg ikke har mere energi. Ikke fordi jeg er sur eller ked af det.

Ingen problemer med at spise

For 34-årige Sune er de konkrete redskaber, som Batterimodellen og inspirationen  til at arbejde med sig selv også værdifulde. Ikke mindst fordi han på den måde har fået redskaber til kommende praktikker og arbejdspladser, men han siger også:

– Det vigtige for mig har været at komme ud og være social. At være sammen med andre som kender til ens situation, og hvor der ikke er brug for at forklare det, når man har brug for at trække sig.

Også for Sonny, som lige nu er ved at få afklaret, om han kan få et flexjob, har samværet med de andre kursister, betydet noget helt særligt:  

– Jeg har opdaget, at det ikke er så svært igen at spise. Det plejer jeg at have det svært med derhjemme, men ikke her. Jeg har også haft lettere ved at åbne op, fortæller han. Og nu, hvor frokosten på alle måder er vel overstået, går forberedelserne til eftermiddagens program i gang. Men først skal Coda lige luftes af Luise. Hun er nemlig blevet bedste venner med den firbenede campdeltager, der beredvilligt hjælper sin ejer, Morten, socialpædagog i Specialområde Autisme, med at skabe den helt rette, rolige menneske- og hundevenlige stemning.

Baggrunden for Boostcampen

Boostcampen for unge med autisme er en del af en større satsning i Viborg Kommune for at få unge med autisme forankret bedre i livet. Det fortæller Birgith Langballe, der er afdelingsleder for Handicapområdet – Bostederne Handicap Vest i kommunen.

 – Vi har gennem længere tid haft fokus på autisme, så campen er en del af en større indsats. Vi oplever, at mange unge med autisme har isoleret sig og haft det meget svært. Med campen vil vi gerne give dem mulighed for både at møde ligestillede og samtidig se på de muligheder, de har for at kunne tage del i samfundslivet. Det gør vi også blandt andet i samspil med Jobcentret. Vi har samarbejdet med Specialområde Autisme i Region Midt om at holde campen, fordi de har nogle gode erfaringer, vi kan bygge videre på i fællesskab og håber med campen at udvikle metoder, som vi kan arbejde videre med. Det handler om at give de unge med autisme mulighed for gode liv og for at blive en del af og bidrage til samfundet – på vilkår som passer til dem.

Yderligere oplysninger:
Birgith Langballe, Viborg Kommune, tlf.: 87 87 73 74, mail: bil@viborg.dkKrista Kajberg, Region Midtjylland, tlf.:29 21 89 65, mail: krikaj@rm.dk


Faktaboks om Batterimodellen

Når man er født med en autistisk hjerne, kan sanseindtryk opleves meget stærkt og være umulige at abstrahere fra. De mange daglige indtryk fra omverdenen og almindelige hverdagsaktiviteter kan derfor kræve langt mere af det autistiske menneske end af ikke-autister.

Det betyder også, at det for det enkelte autistiske menneske kan være nødvendigt at blive meget bevidst om, hvad der dræner én for energi, og hvad der modsat fylder batterierne op.

Batterimodellen er et konkret, visuelt værktøj, som kan hjælpe med det: Batterimodellen


Næste skridt

Med baggrund i de meget positive erfaringer med de første Boostcamp forløb, arbejder vi på at skabe mulighed for at afholde flere Boostcamps til gavn for målgruppen.

Du kan desuden læse meget mere om vores erfaringer med Boostcamp i denne udgave af Landsforeningen Autismes blad.

Bliv klogere & gør os klogere

Kontakt os