VIL DU MED PÅ BOOSTCAMP?

Boostcamp er en camp med overnatning på otte dage for autistiske unge og voksne fra Aarhus eller Herning Kommune. Der er fokus på deltagernes interesser, viden om autisme og at skabe et godt og trygt fællesskab for alle.
På den kommende Boostcamp i juni 2024 er der særligt fokus på det at have fået sin autismediagnose i en sen alder. Campen er derfor for deltagere, der har fået deres autismediagnose i en alder af 24 år eller senere.

På denne side får du svar på en række spørgsmål om Boostcamp for sendiagnosticerede.

Information om boostcamp

På en Boostcamp er der ca. 15 deltagere. For at deltage på Boostcamp for sendiagnosticerede skal du have fået din autismediagnose i en alder af 24 år eller senere og være normalbegavet til velbegavet. Desuden skal du bo i enten Aarhus Kommune eller Herning Kommune.
Du må gerne have et vist støttebehov og udfordringer. Hvis du har udadreagerende adfærd, aktuelle rusmiddelproblematikker eller svær komorbiditet (som fx aktiv psykose, svær skizofreni eller svær spiseforstyrrelse), har vi desværre ikke rammerne til at tilbyde dig en plads.

Boostcamps foregår på Lynet Kursuscenter i Hinnerup, Haraldslundvej 11. Lynet ligger i rolige og naturskønne omgivelser. Når der er Boostcamp har vi Lynet for os selv, dvs. der er ikke andre gæster på stedet.
Hver deltager har sit eget værelse. 12 af værelserne har eget toilet og bad. På tre af værelserne deler man toilet og bad, som er på gangen.
På Lynet er der også undervisningslokaler, køkken, spisesal og udendørsområder.
Du kan læse mere og se billeder af stedet på Lynets hjemmeside.
Hvis du har brug for det, kan du få hjælp til at komme til Lynet, når Boostcamp starter og hjem igen, når Boostcamp slutter.

Boostcamp for sendiagnosticerede afholdes d. 25. juni. – 2. juli 2024. Der er herudover en fælles gensynsdag for deltagerne, som afholdes d. 23. september 2024.
Der afholdes også tre andre Boostcamps. De afholdes i november 2024, juni 2025 og november 2025. Disse Boostcamps er for unge og voksne autister over 18 år og under 45 år. På disse Boostcamps behøver man ikke have fået sin autismediagnose i en sen alder for at deltage.
Man kan kun deltage på én Boostcamp.

Boostcamp varer 8 dage. Programmet består af linjefag og fællesfag. Der vil desuden være tilbud om fælles aktiviteter nogle af aftenerne. Det kan f.eks. være udendørs aktiviteter, meditation eller brætspil. Der er fælles måltider. Det er helt ok, hvis man ikke deltager i alle aktiviteter eller har brug for ekstra pauser undervejs.

 

Hent programmet for Boostcamp 2 (pdf)

Der er to linjefag på Boostcamp. På Boostcamp for sendiagnosticerede i juni 2024 er fagene ‘bordrollespil’ og ‘natur og mad’. Underviserne på fagene har stor erfaring indenfor netop deres fag. Som deltager vælger du hvilket et af disse linjefag, du ønsker at deltage i, inden du ankommer på campen.

Bordrollespil

Bordrollespil er for dig der er nysgerrig på denne fede hobby, du har måske set Critical Role på youtube, den nye Dungeons & Dragons film i biografen!
Spillet sættes sådan op at alle kan være med og alle bliver udfordret på en passende måde, både nybegyndere, erfarne spillere og alt derimellem!
Underviseren har på forhånd lavet nogle karakterer at vælge imellem, men du vil godt kunne tilpasse den efter dine ønsker, bl.a. væremåden og personligheden.
Afhængigt af deltagerantallet på Bordrollespil linjefaget, vil spillet enten foregå i systemet Dungeons & Dragons 5th Edition eller i en blanding af HELTELIV og Dungeon World.
Du får den nødvendige viden om systemet, så hele gruppen kan komme i gang med at spille eventyret “Hertug Henrys brudefærd”. Det er klassisk fantasy og vil tage hovedparten af tiden – der skal tænkes, kæmpes og måske snakkes lidt hurtigt inden den stakkels Henry kan få lov til at få hans brud og leve lykkeligt til deres dages ende sammen.
Alt afhængigt af gruppens ønsker, vil der også blive brugt lidt tid på “teori”-emner: Hvordan man laver en god karakter, hvordan man udtrykker sin karakter

Underviser i linjefaget bordrollespil
 

Dion har spillet bordrollespil i snart 30 år og glæder sig til at tage på eventyr med dig og de andre omkring bordet!

 

Natur og mad

Faget indeholder 6 gange med forskellige natur og udelivstemaer. Vi skal på jagt efter spiselige urter og andre spændende dyr, planter og fænomener i naturen. Finde ro – både i naturen og omkring bålet, arbejde med biodiversitet og lave en masse lækker mad på bål og andet ”kogegrej”.

Underviser i linjefaget Natur og mad

Mette er underviser i faget natur og madMette elsker naturnørderi, bål, skov og historiefortælling – og at formidle det hun ved til andre. Mette er uddannet natur- og kulturformidler samt friluftsvejleder, og hun brænder for at få flere mere ud i naturen, både børn og voksne. Personligt har Mette erfaring med autisme idet hendes ældste søn er autist med hvad man tidligere betegnede Aspergers. Mette glæder sig så meget til at komme og undervise på Boostcamp.

  

Ud over linjefag er der også fællesfag på Boostcamp. De fælles fag skal give viden og inspiration og mulighed for at erfaringsudveksle med de andre på campen.

 

Overskrifterne på fagene er:


• Autistisk identitet og selvforståelse
• Autisme og sanser
• Maskering og stress
• Familie og sociale relationer

Underviserne i fællesfag er autismespecialiserede fagpersoner i samarbejde med autistiske undervisere, der fortæller om deres egnn erfaringer med temaet for undervisningen.

Nedenfor kan du læse mere om fagene:

Autistisk identitet og selvforståelse

Faget består af et oplæg om grundfænomener i autisme, om ressourcehåndtering og de udfordringer, styrker og løsninger vi støder på. Spørgsmål undervejs i faget er meget velkomne. Herefter er der tid til faciliteret debat om de temaer, som bringes op.

Underviser i ‘Autistisk identitet og selvforståelse’: Felix Munch

Felix er autist og arbejder til daglig som pædagogisk konsulent i Specialområde Autismes konsulentenhed: Autismefokus. Felix har været med til at afholde tidligere Boostcamps. Felix er optaget af lighed og retfærdighed og kan godt lide at organisere ting og facilitere fællesskab.

Maskering og stress

Faget bliver en blanding af faglige oplæg, øvelser og erfaringsudvekslinger omkring emnerne maskering og stress. Der vil være fokus på, hvordan det at være sendiagnosticeret har haft/har betydning for brug af maskering og hvordan det har haft/har betydning i forhold til stress, at man ikke har kendt diagnosen tidligere i ens liv. Derudover vil der være fokus på om der er fordele og ulemper ved at maskere og på, hvordan man kan håndtere stress.
Faget afholdes over to dage. På en af dagene deltager en peer og bidrager med sit indefraperspektiv.

Underviser i ‘maskering og stress’: Sara Rasmussen
Portrætfoto af Sara Kvols Rasmussen

Sara er uddannet psykolog og er sidenhen blevet autoriseret. Hun arbejder i Specialområde Autismes konsulentenhed Autismefokus. Sara har erfaring med at arbejde med traumer, belastninger, stress og posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD). Denne erfaring har hun sidenhen anvendt i samarbejdet med autistiske mennesker. Sara er generelt optaget af, hvordan autistiske mennesker kan få et liv med mindre stress og mere livskvalitet.

 

 

Autisme og sanser

Vores sanser er hele tiden aktive og på arbejde for at give os de informationer, vi har brug for, for at kunne begå os i vores hverdag. Undervisningen vil give et indblik i hvor stor betydning vores sansning har for vores adfærd, for vores følelser og vores velbefindende.
I undervisningen vil vi også komme ind på hvordan forskellige sensoriske oplevelser kan have indvirkning på vores stressniveau, samt hvad det betyder at blive over- eller understimuleret. Og hvordan man kan være begge dele samtidig.
Vi vil gennemgå de enkelte sanser og tale om hvad man selv kan gøre for at passe på sig selv, hvis man har sensoriske udfordringer. Der vil blive afsat tid til spørgsmål.

Underviser i ‘Autisme og sanser’: Christina Thage Andersen

Portrætfoto af Christina Thage Andersen

Christina er uddannet ergoterapeut og arbejder i Specialområde Autismes konsulentenhed Autismefokus. Christina har arbejdet inden for autismeområdet i knap 20 år og har en søn på 18 år, der har Asperger og ADD.
Christina interesserer sig særligt for, hvor afhængige mennesker er af at vores sanser fungerer optimalt, og hvordan det kan se ud og føles, når det ikke gør.

Familie og sociale relationer

Faget bliver en blanding af oplæg og workshop, hvor man som deltager får mulighed for at arbejde med temaerne i forhold til sit eget liv og sig selv. Vi kommer til at lave små øvelser undervejs. Der bliver også tid til erfaringsudveksling.
Under faget vil der blive præsenteret små oplæg fx om det menneskelige behov for samhørighed, ensomhed og isolation. Derudover skal vi arbejde med:
– Hvordan ser mit netværk ud?
– Hvordan får man fortalt ens netværk om styrker og udfordringer?
– Hvordan får man fortalt sit netværk om, hvordan de kan støtte en, når man er presset

Underviser i ‘Familie og sociale relationer’: Mette Burgaard Madsen

Portrætfoto af Mette Burgaard MadsenMette Burgaard Madsen arbejder som fagkonsulent i Specialområde Autisme. Hun er uddannet lærer. Mette har gennem det meste af sit arbejdsliv været så heldig at samarbejde med autistiske mennesker og nørdet autisme. Hun er optaget af i samarbejdet med autistiske mennesker at finde veje til at komme i trivsel, styrke relationerne i den enkeltes liv og foretage sig noget, som giver mening.

 
Vanesse Mynte Keep

Vanessa Mynte Keep er sendiagnosticeret autist, oprindelig uddannet lærer og har senere uddannet sig som psykoterapeut med speciale i traumer. Hun arbejder som autistisk samarbejdspartner hos Specialområde Autisme. Vanessas store autismeinteresser er maskering, parforhold, arbejdslivet og det at være sendiagnosticeret og få alle disse ting til at hænge sammen på den ene eller anden måde. Vanessa har en datter på 21 år, også med en Aspergers diagnose og en søn på 22 år med en ADHD diagnose, og hun bor desuden med en neurotypisk mand. Udover at arbejde rigtig meget med sig selv, sin bevidsthed, krop og sind, er hun også frivillig i Foreningen Jordforbindelsen, hvor hun b.la. starter op efter sommer som tovholder for gruppeforløb for Aspergerkvinder. Hun bruger en del tid med sine hunde, og så elsker og dyrker hun sin alenetid.

Ud over undervisere i linjefag og fællesfag er der også pædagoger og peers på Boostcamp.
Der vil være de samme tre pædagoger tilstede på hele Boostcampen. To af dem overnatter på campen ligesom deltagerne. Pædagogerne har til opgave at hjælpe med at skabe en god og tryg camp, de kan støtte deltagerne og man kan gå til dem med spørgsmål. En af pædagogerne er også uddannet kok, og han vil også lave mad på campen.
Du kan se en præsentation af pædagoger på Boostcamp nedenfor:

Pædagoger på Boostcamp

Morten Thomsen Weihrauch

Morten er pædagog på Boostcamp. Morten arbejder til daglig i Hinnerup Beskæftigelse og uddannelse, som er et af Specialområde Autismes beskæftigelsestilbud. Morten er uddannet kok og står derfor også for maden på Boostcamp.

 


Pia Jørgensen

Pia er pædagog på Boostcamp. Pia arbejder til daglig i Kollegiet Hinnerup, som er et af Specialområde Autismes botilbud.

 

 


Martin Porse Stærkær

Martin er medarbejder på Boostcamp. Martin arbejder til daglig som faglig udvikler i Hinnerup Beskæftigelse og Uddannelse, som er et af Specialområde Autismes beskæftigelsestilbud.

Peers på Boostcamp:

På Boostcamp vil der også være autistiske peers. En peer arbejder med at støtte andre autistiske mennesker med baggrund i egne erfaringer med at være autist.
På Boostcamp for sendiagnosticerede arbejder Lisa og Thor som peers, og de vil være der nogle af dagene.

Lisa SalversenLisa Salversen

Lisa er selv sendiagnosticeret autist. Lisa er uddannet peer fra RecoverySkolen i Psykiatriens Hus. Måske kender du hende fra projektet Autistiske Rollemodeller, hvor hun deltager i podcasts og video. Som peer er Lisa din ligestillede støtte på Boostcamp og du kan altid komme og snakke. Også om personlige og følsomme emner, hvis du har brug for det.
Ud over at være peermedarbejder er Lisa alletiders dyreven, trivialtype der er guld værd på et quizhold, scrunchiehækler galore og en god gammeldags sprognørd.

 
Thor Hansen

Thor er 37 år og fik sin autismediagnose som ca. 25 årig.
Thor er diagnosticeret med Aspergers Syndrom, med ADD som mindre sidediagnose.
Thor har arbejdet de sidste cirka 10 år med at sprede viden om autisme og hjælpe autister og deres omgangskreds (familie, venner, samlevere, lærere, kommunale ansatte osv.)
via foredrag, individuelle samtaler, respons og feedback og lignende.
Thor har taget et selvforståelseskursus efterfulgt af en Informatør-uddannelse ved Felix Munch.
I Thors fritid interesserer han sig for computerspil, motorcykel-kørsel, dyr og rollespil.
Thors særinteresser er dyr og rollespil.
Thor mener selv, at han er meget lige ud af landevejen, meget direkte, og er altid åben for at hjælpe andre.

Boostcamps maskot:

På Boostcamp vil du også møde Coda. Coda er Mortens hund, og den deltager på campen sammen med Morten. Coda er en godmodig, rolig og velopdragen hund, der gerne vil snakkes og kæles med af de deltagere, der godt kan lide hunde.

Du skal betale for den mad du får serveret på Boostcampen. Prisen er 700 kr. pr. deltager og dækker alle måltider på campen.

 

Når campen er slut vil du få en faktura tilsendt på digital post/ e-boks. Betalingen vil blive delt op i rater, så du skal betale 350 kr. med en måneds mellemrum

 

Når du ansøger om at komme på Boostcamp, skal du i ansøgningsskemaet skrive navnet på det vi kalder en ‘kommunal kontaktperson’. En ‘kommunal kontaktperson’ er en medarbejder, som du i forvejen har et samarbejde med. Det kan fx være din mentor, din kontaktpædagog eller din bostøtte. Den kontaktperson, som du vælger, kan hjælpe dig med at bringe læring og positive erfaringer fra campen med tilbage i din hverdag. Hvis du ikke i forvejen har noget samarbejde med en kommunal kontaktperson, kan du skrive en fra dit personlige netværk på, eller du kan lade være med at udfylde feltet.

Når du ansøger om at komme på Boostcamp, skal du i ansøgningsskemaet skrive navnet på det vi kalder en ‘kommunal kontaktperson’. En ‘kommunal kontaktperson’ er en medarbejder, som du i forvejen har et samarbejde med. Det kan fx være din mentor, din kontaktpædagog eller din bostøtte. Den kontaktperson, som du vælger, kan hjælpe dig med at bringe læring og positive erfaringer fra campen med tilbage i din hverdag. Hvis du ikke i forvejen har noget samarbejde med en kommunal kontaktperson, kan du skrive en fra dit personlige netværk på, eller du kan lade være med at udfylde feltet.

 

Kontaktpersonen deltager sammen med dig i:

 

  • en indledende samtale med en af de pædagoger der arbejder på campen

Den indledende samtale foregår ca. en måned inden Boostcamp og formålet med samtalen er at du har den information du skal bruge for at du føler dig forberedt til at deltage på campen

 

  • en afsluttende samtale på den sidste dag af Boostcampen, hvor du sammen med en pædagog fra campen kan fortælle din kontaktperson, hvad du har oplevet på campen og hvad du har fået ud af det.

 

Herudover bliver alle deltagere på Boostcamp tilbudt to opfølgende samtaler efter Boostcampen. Du vælger selv om du vil tage imod tilbuddet, og hvis du tager imod tilbuddet vælger du selv, om du har brug for en eller to samtaler. Samtalerne foregår inden for seks måneder efter Boostcamps afslutning. Du vælger selv, hvem du ønsker skal deltage i de opfølgende samtaler..

Du skal ansøge om at komme på Boostcamp. For at komme i betragtning til at få en plads på Boostcamp for sendiagnosticeret skal du have fået din autismediagnose i en alder af 24 år eller senere. Du skal være normaltbegavet eller velbegavet. Du skal også være fra Aarhus eller Herning Kommune. 

Du må gerne have et vist støttebehov og udfordringer. Hvis du har udadreagerende adfærd, aktuelle rusmiddelproblematikker eller svær komorbiditet (som fx aktiv psykose, svær skizofreni eller svær spiseforstyrrelse), har vi desværre ikke rammerne til at tilbyde dig en plads.

Du ansøger om at komme på Boostcamp ved at udfylde et kort ansøgningsskema sammen med din kommunale rådgiver, hvis du har en. Du skal derfor kontakte din rådgiver i kommunen, hvis du er interesseret i at komme på Boostcamp.

Hvis du er fra Aarhus Kommune og ikke har en rådgiver i din kommune, kan du ansøge ved selv at udfylde et ansøgningsskema og sende det til boostcamp@msb.aarhus.dk. 

Hvis du er fra Herning Kommune og ikke har en rådgiver i din kommune, kan du ansøge ved selv at udfylde et ansøgningsskema og sende det til: jobcenter.sec@herning.dk 

Ansøgningsfristen for Boostcamp for sendiagnosticerede er d. 2. april, hvis du er fra Herning og d. 2. maj, hvis du er fra Aarhus.

Hent ansøgningsskemaet fra Herning Kommune

Hent ansøgningsskemaet fra Aarhus Kommune 

Hvis der er mange der søger om at komme på Boostcamp, er det ikke sikkert at du får en plads. 

I ansøgningsskemaet kan du sætte kryds, hvis du også er interesseret i at få en plads på en af de senere Boostcamps, som vi afholder i 2024 og 2025. Disse Boostcamps er for unge og voksne autister over 18 år og under 45 år. På disse Boostcamps behøver man altså ikke have fået sin autismediagnose i en sen alder for at deltage. 

 

Boostcamp er udviklet af Specialområde Autisme, Region Midtjylland i samarbejde med Aarhus Kommune og Herning Kommune.

 

I Specialområde Autisme forstår vi autisme som en anderledes måde at være i, bidrage til og opfatte verden på. Alt vores arbejde tager udgangspunkt i vores faglige fundament, som beskriver vores menneskesyn, autismeforståelse, faglige tilgange og metoder, med afsæt i disse hovedpunkter:
• Alle mennesker er unikke og værdifulde
• Alle mennesker har ret til at bestemme i eget liv
• Alle mennesker gør det, der er meningsfuldt for dem
• Alle mennesker har ressourcer og mulighed for udvikling
• Alle mennesker har behov for sociale relationer

Boostcamp er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Illustration af person der vinker

Har du spørgsmål til Boostcamp, er du velkommen til at kontakte projektleder Johanne Svane på

tlf: 23 61 75 24 eller på mail: johsva@rm.dk

 

Du kan læse mere om vores erfaringer med Boostcamp her

Stil spørgsmål