Peeruddannelse

Har du lyst til at støtte autistiske mennesker med dine egne erfaringer som udgangspunkt?

Specialområde Autisme gennemfører sammen med en række andre et projekt, hvor vi uddanner og ansætter peermedarbejdere på autismeområdet – altså autistiske mennesker, der støtter andre autistiske mennesker.

 

Uddannelsen indeholder både undervisning og praktik. Der er efterfølgende mulighed for at søge en 2-årig ansættelse som peermedarbejder på den arbejdsplads, hvor du har været i praktik.

 

Her kan du læse mere om hvad en peermedarbejder er, hvad uddannelsen går ud på og hvilke arbejdspladser, der indgår i projektet. Du kan også læse om, hvordan du søger om optagelse på uddannelsen.

 

Ansøgningsfrist

Der er ansøgningsfrist d. 21. oktober kl. 12.00.

Informationsmøde 

Vi afholder et online intromøde om optagelse på peeruddannelsen 9. sept. kl. 15-16, hvor du kan få flere informationer om uddannelsen. Skriv til peeruddannelse@social.rm.dk hvis du ønsker at melde dig til dette møde.  NB: Der er ikke noget krav om, at ansøgere skal deltage i dette  informationsmøde. 

Vigtigt at vide om peerstøtte

Ordet ‘peer’ kommer fra engelsk og betyder ‘ligesindet’. Peerstøtte kaldes derfor også ‘ligestillet støtte’.


En autistisk peermedarbejder arbejder altså med at støtte andre autistiske mennesker med baggrund i egne erfaringer og oplevelser med at være autist. Peermedarbejderen har via uddannelse og praksiserfaringer arbejdet med at omsætte sine egne, levede erfaringer til erfaringskompetencer, så de kan være til gavn for andre.


Peerstøtte tager altid udgangspunkt i modtageren af støtten og dennes behov, og fokus er derfor ikke på peermedarbejderen selv, selvom peermedarbejderen bruger sine egne erfaringer i arbejdet.

Peerstøtten tager udgangspunkt i følgende principper:


1. Gensidighed

Samarbejdet bygger på det forhold, at man er ligesindede. Peermedarbejderen sætter levede erfaringer i spil, så det er muligt for peermedarbejderen og den, der modtager støtten, at spejle sig i hinanden.

 

2. Ikke-anvisende

Opgaven er ikke at give ‘svar’ eller ’opskrifter’ men at facilitere en dialog, der hjælper den enkelte til at se egne ressourcer og handlemuligheder.

 

3. Være det vikarierende håb

Peermedarbejderen inspirerer til håb og støtter den enkelte i at tage kontrol over eget liv.

 

4. Fokus på styrker

Peermedarbejderen kan være i det svære sammen med den enkelte og samtidig fastholde og spejle styrker og muligheder.

Peermedarbejderen kan have mange forskellige opgaver i sit arbejde. Fokus for alle opgaver er at støtte andre, som man deler erfaringer med, med baggrund i egne erfaringer og oplevelser.

 

Eksempler på, hvad man kan lave som peermedarbejder:

  • Stå for aktiviteter i fællesrum eller tage med på ture ud af huset
  • Have individuelle samtaler om selvforståelse, identitet, personlige forhold
  • Støtte elever, der går i skole eller på ungdomsuddannelse med at være i klasserummet og deltage i undervisningen
  • Holde oplæg om egne erfaringer med autisme
  • Støtte kolleger i bedre at forstå autisme og dem, de samarbejder med

Vigtigt at vide om uddannelsen

På uddannelsen vil du få viden om: 

 

• hvad peerfaglighed er
• værktøjer, du kan bruge som peermedarbejder på en arbejdsplads
• hvordan du kan være oversætter/brobygger mellem autistiske mennesker og fagprofessionelle
• hvordan du arbejder som peermedarbejder i en tværfaglig kontekst


Desuden fokuserer vi på, at du:


• arbejder med at omdanne dit levede liv til erfaringskompetence, så det kan bruges aktivt og eksplicit til gavn for andre
• får større bevidsthed om egne kompetencer og redskaber til egenomsorg og trivsel
• lærer at facilitere en dialog, der hjælper den enkelte til at se egne styrker, ressourcer og handlemuligheder

Første uddannelseshold starter i januar 2025 og slutter i juni 2025.


Fristen for at ansøge om optagelse på dette hold er mandag d. 21. oktober 2024 kl. 12.00.


Andet uddannelseshold starter i august 2025.
Fristen for dette hold vil blive meldt ud senere.


Tredje uddannelseshold starter i januar 2026.
Fristen for dette hold vil blive meldt ud senere.

Der er ca. 8-10 pladser på hvert hold. Herudover er der to faste undervisere på uddannelsen.

Uddannelsen er på i alt 22 uger. Den veksler mellem fælles undervisning, praktik hvor du er ude på din praktikplads samt enkelte individuelle refleksionsuger:

Undervisning

Der er i alt 8 uger med fælles undervisning på et hold.

 

Hvert hold består af 8-10 kursister og to faste undervisere.


Undervisningen ligger tirsdag og torsdag fra kl. 10.00-15.00.

 

Undervisningen er en vekselvirkning mellem små oplæg fra underviserne, individuelle og gruppevise øvelser og fælles drøftelser. Der er ikke lektier, skriftlige afleveringer eller lignende i undervisningen.

 

Refleksionsuger

To uger i løbet af uddannelsen vil være individuelle refleksionsuger, hvor du får stillet en refleksionsøvelse, som du skal bruge i den efterfølgende undervisning.

Praktik

Der er i alt 12 uger i løbet af uddannelsen, hvor du er i fast praktik på den arbejdsplads, du er blevet tilknyttet.

 

Praktikken er fordelt på i alt 3 praktikperioder af hver 4 ugers varighed. Du er som udgangspunkt i praktik 10 timer ugentligt.

 

Det vil være forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, hvornår timerne ligger i løbet af ugen. Dette vil blive aftalt i god tid inden første praktikperiode.

 

Kiggepraktik

Inden praktikken starter rigtigt op, vil du komme på en ‘kiggepraktik’, hvor du får mulighed for at se arbejdspladsen og hilse på kolleger og borgere/elever.

 

Afslutning

Uddannelsen afsluttes med, at alle kursister laver et mindre oplæg for hinanden om deres erfaringer med at være peermedarbejder. Der er ingen eksamen, men kursister får et uddannelsesbevis.

Der er to undervisere på uddannelsen.


På første uddannelseshold, der starter i januar 2025, er der følgende undervisere:

 

Portrætfoto af Anja Vestergaard

 

 

 

 

 

Anja Vestergaard

Anja Vestergaard arbejder som fagkonsulent i Specialområde Autisme. Hun er uddannet pædagog og certificeret i Åben Dialog og LA2 (Low Arousal 2). Anja har været så heldig at arbejde med autistiske børn, unge og voksne det meste af sit lange arbejdsliv og har med stor interesse fulgt og involveret sig i diskussioner om forståelsen af autisme.


Anja er optaget af at understøtte autistiske mennesker i at udnytte deres kompetencer og sætte disse i spil som fx. undervisere, samtalepartnere, skribenter mv – til glæde for både neurotypikere og autister.
Anja tror på at dialog, lytning og ægte nysgerrighed er vigtige kodeord i udvikling af trygge og meningsfulde relationer for alle.

 

 

 

 

 

 

 

Felix Munch

Felix er autist og fagkonsulent i Specialområde Autisme. Med 16 års erfaring fra det specialiserede autismeområde og mange års undervisningserfaring brænder Felix for flere autistiske perspektiver og fælleskaber. I fritiden er Felix frivillig hos LGBT Danmark og i Autismeforeningen. Tidligere har Felix undervist på peer-lignende forløb og på et kort peer-seminar.


Felix bryder sig ikke om at blive rørt ved uden samtykke og eller om mennesker, som ikke er hensynsfulde. Han elsker dybe snakke om alt det, som er inde i mennesker.


Øvrige undervisere

Herudover kan der komme gæsteundervisere på specifikke moduler.

Undervisningen foregår i lokaler på TH Langs HF & VUC.

Adressen er Hostrupgade 48, 8600 Silkeborg – kun 5 minutters gang fra Silkeborg station.


Parkering

Kører du i bil, er der gratis parkering ved Sydbyhallerne, Jernbanevej 64, og betalingsparkering i underjordisk p-anlæg på Bindslevs Plads.


Forplejning

TH Langs HF & VUC har en kantine, hvor du er velkommen til at købe mad. Du kan også medbringe din egen mad. Kantinen har en mikrobølgeovn, som kan benyttes.

Arbejdspladserne, som du kan komme i praktik hos på 1. uddannelseshold præsenteres kort herunder:

Hinnerup Beskæftigelse og Uddannelse (HBU), Specialområde Autisme

Adresse: Storegade 5G, 8382 Hinnerup

 

Dette er et beskæftigelses- og uddannelsestilbud til ca. 20 autistiske unge og voksne med normal-høj begavelse, som oftest har en eller flere tillægsdiagnoser. Der er ca. 10 ansatte.

 

Som peermedarbejder her kan du fx. undervise i et fag eller en interesse, som du brænder for. Man kan også deltage i brætspilscafé eller andre aktiviteter og på denne måde skabe relationer til dem, der benytter sig af tilbuddet.

 

Arbejdstiden vil ligge i dagstimer på hverdage.

 

 

Kollegiet Hinnerup, Specialområde Autisme

Adresse: Stadionallé 1, 8382 Hinnerup

 

Dette er et botilbud for 17 autistiske voksne, som oftest har en eller flere tillægsdiagnoser. Nogle har normal begavelse, mens andre har en grad af udviklingshæmning. Som peermedarbejder kan du fx. have samtaler med beboere, deltage i planlægning og afholdelse beboermøder eller andre fælles aktiviteter.

 

Arbejdstiden er som udgangspunkt om aftenen i tidsrummet 14.00-22.00. Der kan også være fælles aktiviteter i weekenden, som ligger i dagtimerne.

 

 

Horsens HF & VUC, HF3-klasser

Adresse: Holmboes allé 1C, 8700 Horsens

En HF-3 klasse er er en særlig tilrettelæggelse af HF2-uddannelsen over 3 år udviklet til unge med psykiske diagnoser, dvs. der kan også være elever med andre diagnoser end autisme. I hver klasse er der 20-24 elever.

 

Som peermedarbejder skal du fungere som studiestøtte for de autistiske elever på HF3. Studiestøtte-opgaven indebærer både at have individuelle samtaler med nogle af eleverne i klassen med fokus på at fastholde dem i uddannelse og at være støtte i undervisningssituationer, hvor eleverne kan blive udfordret af arbejdsformer eller andet. Du kan også mødes med lærerne i klassen og sparre med lærerne om håndtering af klassen og de enkelte elever.

 

Det er en fordel hvis du selv har erfaring med at gå på en ungdomsuddannelse.


Arbejdstiden vil ligge i dagstimer på hverdage.

 

 

Randers HF & VUC, HF3-Klasser

Adresse: Nålemagervej 110, 8920 Randers NV

 

En HF-3 klasse er en særlig tilrettelæggelse af HF2-uddannelsen over 3 år udviklet til unge med psykiske diagnoser, dvs. der kan også være elever med andre diagnoser end autisme. Der er 24 elever i klassen.

Som peermedarbejder skal du understøtte de autistiske elever både individuelt og kollektivt og have fokus på, hvordan de skaber gode rammer og vaner, som kan understøtte deres faglige trivsel. Du skal også hjælpe kollegerne med, hvordan man skaber et godt undervisningsmiljø i klasserne.

Det er en fordel hvis du selv har erfaring med at gå på en ungdomsuddannelse.


Arbejdstiden vil ligge i dagstimer på hverdage.

 

 

TH. LANGS HF & VUC

Adresse: Hostrupsgade 48-56, 8600 Silkeborg

 

En HF-3 klasse er er en særlig tilrettelæggelse af HF2-uddannelsen over 3 år udviklet til unge med psykiske diagnoser, dvs. der kan også være elever med andre diagnoser end autisme.

 

Som peermedarbejder skal du understøtte de autistiske elever og opgaver kan fx. være støtte i undervisningen i forbindelse med gruppearbejde og i det sociale, individuelle samtaler, arrangere og afvikle korte gruppeforløb, deltage i og evt. arrangere sociale aktiviteter som fx. brætspilscafeér og små ture ud af huset.

 

Det er en fordel hvis du selv har erfaring med at gå på en ungdomsuddannelse.
Arbejdstiden vil ligge i dagstimer på hverdage.

 

 

 

Botilbuddet Lindebo

Adresse: Lindebo 11, 8544 Mørke

 

Lindebo er er et botilbud til 10 beboere med autisme med normal til begavelse. De kan foruden autisme have komorbiditet i lettere grad.

 

Som peermedarbejder kan du fx. ledsage beboerne til aktiviteter ud af huset, have individuelle samtaler med beboere, fungere som ‘oversætter’ mellem beboere og medarbejdere og give sparring til sine kolleger.

 

Arbejdstiden vil overvejende ligge i eftermiddagstimerne.

 

 

Midtpunktet

Adresse: Byens Hus, Hovedgaden 75b, 1. sal, 8410 Rønde

Midtpunktet er et aktivitets- og samværstilbud til bl.a. autistiske borgere, men også andre målgrupper. Nogle har normal begavelse, mens andre har en grad af udviklingshæmning.

 

Som peermedarbejder skal du tilbyde en særlig støtte til de autistiske borgere. Det kan fx. være at understøtte aktiviteter med borgerne, være ‘oversætter’ mellem beboere og medarbejdere og give sparring til kolleger.

 

Arbejdstiden vil ligge i dagtimerne.

 

 

Specialtilbud Autisme, Afdeling Låsby Skole

Adresse: Skolevej 10, 8670 Låsby

 

Dette er et specialpædagogisk skoletilbud til elever med autisme, der kræver et særligt skærmet tilbud og en højere grad af individualisering. Eleverne har forskelligt begavelsesniveau. Det forventes, at du vil blive tilknyttet en klasse med ca. 6 elever.

 

Du vil indgå i et team omkring en klasse og støtte børnene i skole og SFO. Du vil også kunne holde oplæg om egne erfaringer for dine kolleger.


Arbejdstiden vil ligge i dagstimer på hverdage.

 

 

Specialtilbud Autisme, Afdeling Niels Ebbesens skole

Adresse: Højvangens Torv 4, 8660 Skanderborg

 

Dette er et specialpædagogisk skoletilbud til normaltbegavede elever med autisme. Eleverne følger her, i det omfang det er muligt, den samme struktur og kalender som almenskolen.

 

Der forventes at du, som peermedarbejder, vil blive tilknyttet en klasse med ca. 10 elever. Du vil indgå i et team omkring en klasse og støtte børnene i skole og SFO. Du vil også kunne holde oplæg om egne erfaringer for dine kolleger.

 

Arbejdstiden vil ligge i dagstimer på hverdage.

Hver arbejdsplads har, inden den peerstuderende starter, overvejet hvilke peeropgaver, man kan lave. Dette kan fx. være at stå for aktiviteter i fællesrum, tage med på ture ud af huset, have individuelle samtaler om selvforståelse / identitet / personlige forhold eller støtte kolleger i bedre at forstå autisme og dem, de samarbejder med.


Arbejdspladsen og den peerstuderende vil sammen aftale, hvilke konkrete opgaver der skal varetages ud fra de mulige opgaver på arbejdspladsen og den peerstuderendes kompetencer og interesseområder.


Mens du er i praktik, vil du få tilknyttet en peervejleder, som er en kollega, du samarbejder med i det daglige. Opgaven for peervejlederen er at hjælpe dig med at komme godt tilrette på arbejdspladsen, med dine opgaver og med dine kolleger. Peervejlederen vil også kunne sparre med dig omkring dine arbejdsopgaver eller hvis du oplever udfordringer.


Da det for arbejdspladserne er nyt at få peermedarbejdere, vil lederen også have en særlig opmærksomhed på, at du føler dig godt tilpas på arbejdspladsen og i kollegagruppen og får mulighed for at få dine kompetencer i spil.


Hvis du har behov for det, vil du også kunne kontakte underviserne i løbet af praktikforløbet.

Du må som udgangspunkt maximalt være fraværende på 2 af de fælles uddannelsesdage og 2 dage i løbet af de tre praktikperioder. Det svarer til ca. 20 procent. Hvis dit fravær overstiger denne grænse kan du som udgangspunkt desværre ikke fortsætte på uddannelsen. Hvis underviserne bliver bekymrede for dit fravær, vil de tage en snak med dig med det formål at hjælpe dig med at komme godt tilbage på uddannelsen.

Uddannelsen er støttet af TrygFonden, og det er derfor i projektperioden gratis at tage uddannelsen.


Du skal være opmærksom på, at du ikke kan få SU under uddannelsen, og at du derfor inden du søger ind skal undersøge, om du kan klare dig økonomisk under uddannelsen.

 

Læs mere under punktet: “Kan jeg få SU eller anden økonomisk støtte, mens jeg tager uddannelsen?”

Uddannelsen er ikke SU-berettiget. Praktikken er også ulønnet. Hvis du er på offentlig forsørgelse skal du, inden du søger optagelse på uddannelsen, aftale med din sagsbehandler, at uddannelsen kan indgå i dit forløb, så du ikke mister dit forsørgelsesgrundlag – med mindre du kan klare dig uden forsørgelse i de måneder, som uddannelsen varer.

 

 

Vi har udarbejdet et fakta-ark om uddannelsen, der indeholder oplysninger om projektet, der kan være vigtige for din sagsbehandler. 

Vigtigt at vide om ansøgningsprocessen

Du skal være over 18 år for at tage uddannelsen. Da dette er en uddannelse målrettet peerstøtte på autismeområdet, skal du også have en autismediagnose.


Der er ikke krav om anden uddannelse eller andre formelle kompetencer for at søge ind på uddannelsen.


Hvis du er på offentlig forsørgelse skal du, inden du søger optagelse på uddannelsen, aftale med din sagsbehandler, at uddannelsen kan indgå i dit forløb, så du ikke mister dit forsørgelsesgrundlag – med mindre du kan klare dig uden forsørgelse i de måneder, som uddannelsen varer.

Du kan ansøge om at blive optaget på peeruddannelsen ved at udfylde dette ansøgningsskema

 

Disse samtaler vil blive gennemført d. 4. eller 5. november. Til samtalen deltager underviserne fra uddannelsen. Hvis du bliver inviteret til samtale vil du forinden få specifik information om, hvordan den kommer til at foregå.

 

For deltagere på hold 1, der starter op i januar 2025:
Vi skal modtage ansøgningen senest d. 21. oktober 2024 kl 12.00.

 

Ansøgningen sendes til: peeruddannelse@social.rm.dk

Vi sender dig en bekræftelse, når vi har modtaget din ansøgning.

Ud af de ansøgninger vi får, udvælger vi nogle ansøgere, som vi inviterer til en individuel samtale, hvor vi kan lære dem bedre at kende.

 

Disse samtaler vil blive gennemført d. 4. eller 5. november. Til samtalen deltager underviserne fra uddannelsen. Hvis du bliver inviteret til samtale vil du forinden få specifik information om, hvordan den kommer til at foregå.

 

Hvis vi på baggrund af den første samtale vurderer, at der kunne være et godt match mellem dig og en af de arbejdspladser, der indgår i projektet, vil du blive inviteret til en 2. samtale med underviserne fra uddannelsen og lederen fra den arbejdsplads, hvor vi tænker, at der er et godt match. På baggrund af denne samtale vil vi vurdere, om du kan blive tilbudt en plads på uddannelsen.

Du kan forvente at høre fra os 10 dage efter ansøgningsfristen og få besked om, om du er blevet inviteret til 1. samtale, eller om det desværre for denne gang bliver et afslag.

Vigtigt at vide om muligheden for ansættelse efter endt uddannelse

Hvis du får en plads på vores peeruddannelse, vil der også indgå et praktikforløb på en af de arbejdspladser, der er en del af projektet. Såfremt uddannelsen og praktikforløbet går godt, vil du få mulighed for efterfølgende at søge en 2-årig projektstilling på den arbejdsplads, hvor du har været i praktik.

 

Stillingen er i udgangspunktet med et timetal på 10 timer ugentligt. Nogle arbejdspladser vil være åbne for at ansætte på flere eller færre timer end de 10, men dette er ikke noget vi kan garantere og vil være op til den enkelte arbejdsplads.

 

Hvis du ikke tilbydes ansættelse på arbejdspladsen, er det muligt for dig på egen hånd at søge andre stillinger som peermedarbejder.

På regionale og kommunale arbejdspladser ansættes peermedarbejdere på FOA-overenskomst og som udgangspunkt på løntrin 13, hvilket er ca. kr. 145,-/timen hertil kommer pension. Der er mulighed for tillæg eller placering på et højere løntrin (15 eller 17), hvis man har relevant erfaring med sig.

 

Alle arbejdspladser, der indgår i projektet vil ansætte med udgangspunkt i denne lønramme.


NB: Denne information er vejledende og der kan være individuelle forhold, der får betydning for, hvordan det vil se ud for dig.
Lønnen vil blive fastsat i forbindelse med eventuel ansættelse som peermedarbejder.

 YDERLIGERE OPLYSNINGER 

Har du spørgsmål? Skriv til os på: peeruddannelse@social.rm.dk

Stil spørgsmål